Moet ik elk jaar een gecertificeerde balans indienen?
Ja: de verzekeraar moet zo goed mogelijk zicht hebben op veranderingen in je solvabiliteit. Dat is normaal, want de verzekeraar verzekert dit risico namens consumenten.
Er zijn verschillende situaties, afhankelijk van het statuut van uw bedrijf:
- Belgische BV's of NV's: U moet de wet naleven en uw balans publiceren binnen 30 dagen na de algemene vergadering van uw bedrijf. Aangezien wij toegang hebben tot de door de NBB gepubliceerde balansen, hoeft u niets te doen.
- Natuurlijke personen: Aangezien je balans niet gepubliceerd is, moet je ons volgens de wet vóór 30 juni een door een registeraccountant gecertificeerde kopie bezorgen. Gezien de belastingpraktijk is de werkelijke vervaldatum 31 juli (voor de balans van het vorige jaar). Je moet deze op eigen initiatief uploaden naar de site, samen met je klantenaccount.
- VZW's: Voor sommige VZW's is de publicatie van de balans bij de Nationale Bank van België (NBB) niet verplicht. U moet deze dus uploaden naar de site met behulp van uw klantenaccount.
- Vennootschappen waarvan de activiteiten worden beheerd in een ander land: op dezelfde manier als voor de vorige gevallen moeten deze structuren ons hun balans bezorgen binnen dezelfde termijn door deze te uploaden naar de site met hun klantenrekening.
Let op
- Als de verzekeringsmaatschappij deze informatie niet op tijd ontvangt, kunnen er sancties van toepassing zijn, zoals lagere tarieven, schorsing van de verzekeringspolis of zelfs uitsluiting.
- Het verstrekken van dit gecertificeerde rapport betekent niet dat de verzekeringsmaatschappij je niet om meer informatie hoeft te vragen. Je bent wettelijk verplicht om deze informatie ook te verstrekken.