Fraude: hoe vermindert u het risico ?

Ter herinnering: als je een betaling hebt geaccepteerd met een gestolen of frauduleuze creditcard, moet je de bank terugbetalen. "Te  goede trouw" is nutteloos.

De overgrote meerderheid van fraudegevallen betreft aankopen op afstand.

Het klassieke scenario: de klant stuurt u gescande documenten en u voert de kaartgegevens in... in de veronderstelling dat u voldoende voorzorgsmaatregelen hebt genomen. Maar u had het mis!

Een recent voorbeeld uit de praktijk:

  • Een Engelsman bestelt een vliegticket bij een reisbureau.
  • Het bureau ontving een kopie van beide zijden van de identiteitskaart van de kaarthouder + een kopie van de betaalkaart (creditcard) + een schriftelijke en ondertekende machtiging van de klant om de kaart te debiteren ...
  • Dit waren valse documenten, dus het agentschap verloor de volledige prijs van het ticket: € 1.900.

Hoe kan dit risico worden beperkt?

Het is essentieel dat de klant de betaling zelf invoert en valideert.

Hier is een procedure om je daarbij te helpen:  Stop fraude

Boulevard de la Cense, 47
1410 Waterloo
+32 2 357 01 75
 
FSMA 115 638 A

Bedrijfsnummer : BE 660.700.256