Automatic Payout is een innovatieve functie die overdrachten naar externe IBAN’s of interne portefeuilles automatiseert.
Deze functie maakt het mogelijk om automatisch geld over te maken naar externe IBAN’s of interne portefeuilles. U kunt deze optie in- of uitschakelen, begunstigden toevoegen en de frequentie van betalingen aanpassen.
Raadpleeg voor meer informatie onze handleiding of dit document : automatic-payout-nl.pdf
We stoppen met het uitgeven van IBAN’s in België vanaf 1 juli 2024. Voor klanten die een IBAN willen behouden, is dit mogelijk door te kiezen voor een Griekse IBAN.
Concreet zal het niet meer mogelijk zijn om inkomende betalingen op de wallet te ontvangen en zal het systeem geen CODA-bestanden meer genereren, tenzij u kiest voor een Griekse IBAN.
Het zal altijd mogelijk zijn om uitgaande overschrijvingen te doen naar andere Viva-portefeuilles of externe rekeningen (Belfius, ING,…).
Indien u enkel CODA-bestanden nodig heeft, kunnen we deze via een Griekse IBAN aanbieden voor slechts €2/maand.
Indien u CODA-bestanden en payins nodig heeft, kunnen we deze via een Griekse IBAN aanbieden voor €10/maand.
Bij gebruik van een Griekse IBAN is het belangrijk om de informatie in uw boekhoudsoftware aan te passen, aangezien de informatie niet langer van een Belgische rekening komt, maar van een Griekse.
VivaWallet (of uw bank) kan contact met u opnemen met dit soort berichten:
Dear Customer,
For security reasons, kindly provide documents proving the context of below transactions (i.e. receipts, invoices, orders, contracts, authorization forms). They should include acceptance of cancellation policy by your client, booking dates, amount of charges etc.
18/07/2024 10:59:20 12345XXXXXX1234 9.111,00€
Kindly send the documents by replying to this email.
De eerste gedachte is om te zeggen: nee, ik wil dit soort informatie niet doorgeven en ik denk dat dit in strijd is met de GDPR.
Je moet weten dat de GDPR dit soort verzoeken toestaat: in de context van financiële bewegingen is het aan de aanvrager om de vertrouwelijkheid en naleving van de GDPR-normen te garanderen.
Uw bank (of VivaWallet) zal u om dit soort informatie vragen in het kader van de anti-witwaswetgeving. Doen ze dat niet, dan riskeert u, net als zij, een boete van 10% van de omzet, plus administratieve gevolgen.
Als je dat niet doet, zullen ze niet aarzelen om de samenwerking met jou met onmiddellijke ingang stop te zetten en zijn ze verplicht om je aan te geven bij de autoriteiten. En dan je zit in de problemen
Kortom: reageer snel op dit soort verzoeken (van banken, verzekeraars, VivaWallet of andere instanties die verbonden zijn aan de bankverzekeringssector),
Je kunt de laatste versie van de handleiding downloaden door hier te klikken: Handleiding voor de beheerder
Let op: de handleiding behandelt niet alle punten in de FAQ.
Ja, tegen betaling.
Wanneer je van munt wisselt, zijn er “commerciële” kosten (wisselkosten) op de omgewisselde bedragen.
Dus als je iets koopt in dollars, ponden, enzovoort, worden er kosten in rekening gebracht voor het omrekenen naar euro's.
Op dezelfde manier worden er kosten in rekening gebracht als je klant je in een andere valuta betaalt.
PS 1: Voor haar rekeningen beperkt VivaWallet zich tot de Euro als munt.
PS 2: In het verleden betaalde VivaWallet deze kosten zelf. Dit is niet langer het geval.
PS 3: Sinds 2024 zijn banken verplicht om deze kosten duidelijk te tonen. Daarom heb je nu een extra regel op je afschrift met het bedrag.
Je kan die bestellen op de site van Otto-office, wij hebben die voor mijn terminal ook al besteld en dat werkt perfect in mijn terminal:
Opgepast : Ontvangen op afstand houdt extra risico in voor u.
Aarzel niet om onze FAQ te raadplegen : https://www.travel-safe.be/nl/terminals-betalingsopties/viva-wallet/faq-vw-klanten
Soms wenst u voor een gekende klant op afstand te ontvangen, omdat de klant zich niet kan (wil) verplaatsen en ook niet op de hoogte is van alle digitale mogelijkheden. U wil dit doen, ondanks de procedure die wij aanbevelen (zie FAQ)
Dan is er de MOTO (Mail Order Telephone Order) (Opgepast : geen zekerheid, jij staat garant voor de betaling)
Op uw terminal, selecteer het icoon rechts boven op de terminal.
Hier hebt u meerdere mogelijkheden.
Voeg de gegevens van de kaart in, de gegevens wordt alle informatie door uzelf ingegeven.
Vergeet daarna niet opnieuw tap to pay te selecteren, zoniet kan u niet meer ontvangen op de terminal.
Uiteraard moete de kaart op voorhand aangemaakt zijn :
Wanneer de kaart ontvangen wordt, moet
Activatie:
Het is de gebruiker voor wie een kaart besteld werd, die de kaart moet activeren.
In de enveloppe zit een gedrukt document met een duidelijke activatiecode (een tiental cijfers)
Ik hoor echter van sommige reisagentschappen dat er op de nieuwe kaarten geen nummer zou staan. (haal de kaart eerst uit de enveloppe en draai ze om) Nog altijd geen probleem, want in de enveloppe, op het document staat er een zin die eindigt met -1234 (wat achter de – staat, zijn de 4 laatste cijfers van de kaart)
De kaart zal onmiddellijk geactiveerd zijn en een saldo tonen van 0€
Enkel de administrator van een agenstchap zal geld kunnen zetten op de kaart. Zie onder.
In sommige gevallen zal de webpagina van de leverancier waar een betaling wordt gedaan, vragen naar het eerste en het derde cijfer van de pincode (of het 2e en 4e ). Deze kan gevonden worden door te klikken op DETAILS, juist onder het beschikbare bedrag op de kaart.
Door te klikken op TOON PIN, zal deze getoond worden. Het volledig nummer van de kaart wordt getoond door te klikken op Toon…
De dubbele autentificatie, noodzakelijk om een betaling te doen op een internetsite, zal gebeuren door een SMS te sturen naar de GSM van de gebruiker die aan de kaart is gekoppeld.
Om de kaart op te laden :
Een administrator (en zij die deze rol gekregen hebben) kunnen naar Viva Wallet gaan, klikken op KAARTEN en vervolgens op
Voor zover er voldoende geld op de rekening van Viva Wallet staat, kan de kaart ogenblikkelijk opgeladen worden.
Ter herinnering: als je een betaling hebt geaccepteerd met een gestolen of frauduleuze creditcard, moet je de bank terugbetalen. "Te goede trouw" is nutteloos.
De overgrote meerderheid van fraudegevallen betreft aankopen op afstand.
Het klassieke scenario: de klant stuurt u gescande documenten en u voert de kaartgegevens in... in de veronderstelling dat u voldoende voorzorgsmaatregelen hebt genomen. Maar u had het mis!
Een recent voorbeeld uit de praktijk:
Hoe kan dit risico worden beperkt?
Het is essentieel dat de klant de betaling zelf invoert en valideert.
Hier is een procedure om je daarbij te helpen: Stop fraude
Wilt u het type creditcard selecteren dat u accepteert? Ja, dat kan.
Ga op uw pc met uw browser naar de site van Viva Wallet: https://www.vivawallet.com/
Eenmaal ingelogd: Reglages > Profiel > Account
Rechtsboven heb je dit:
Klik de gewenste kaarten aan.
Voor geldafhalingen "op afstand" (d.w.z. de klant is fysiek niet aanwezig in het bankfiliaal om de transactie te doen) zijn de afhaallimieten de volgende:
Deze limieten kunnen, door regelmatig gebruik, beperkend overkomen.
Hoe kan je dit wijzigen?
Er zijn twee opties:
We kunnen per verkooppunt hogere bedragen vragen.
Houdt er evenwel rekening mee dat er aanvullende informatie en documenten kunnen gevraagd worden en dat het de financiële instelling is die zal beslissen om de gewijzigde limieten toe te kennen.