FAQ VW Klanten

Lancering van “Plannen”

Elke klant krijgt een plan toegewezen op basis van het aantal gebruikte acquisitiebronnen en het aantal uitgevoerde overboekingen.

Deze zijn onderverdeeld in 3 afzonderlijke plannen, maandelijks gefactureerd:

Default: €4,99/maand

Inclusief:

  • Tot 3 acquisitiebronnen (terminal en/of online betaalbron)
  • Een onbeperkt aantal digitale kaarten (voorheen beperkt tot 4)
  • Liquidatie binnen een uur, uw fondsen zijn 1 uur later beschikbaar op uw Viva e-wallet
  • 4 uitgaande overschrijvingen/maand

Standaard: €12,99/maand

Inclusief:

  • Tot 10 acquisitiebronnen (terminal en/of online betaalbron)
  • Een onbeperkt aantal digitale kaarten (voorheen beperkt tot 4)
  • Liquidatie binnen een uur, uw fondsen zijn 1 uur later beschikbaar op uw Viva e-wallet
  • 15 uitgaande overschrijvingen/maand

Premium: €19,99/maand

Inclusief:

  • Tot 20 acquisitiebronnen (terminal en/of online betaalbron)
  • Een onbeperkt aantal digitale kaarten (voorheen beperkt tot 4)
  • Liquidatie binnen een uur, uw fondsen zijn 1 uur later beschikbaar op uw Viva e-wallet
  • 30 uitgaande overschrijvingen/maand

Een uitgaande overschrijving buiten het plan kost €0,25 en een toeslag van €0,80 wordt gevraagd voor een onmiddellijke overschrijving.

Supportniveaus

Elke klant is anders, daarom hebben we supportniveaus opgezet die zijn afgestemd op uw behoeften en budget.

  • Default: Basis inbegrepen

Ondersteuning via chat met een digitale agent (gebaseerd op AI)

  • Standaard: €4,99/maand

Default + menselijke agent

  • Premium: €19,99/maand

Standaard + Telefoongesprek en video-afspraak

Van toepassing vanaf 01 juli 2024, onder voorbehoud van wijzigingen: laatste informatie op de officiële VivaWallet website

Automatic Payout

Automatic Payout is een innovatieve functie die overdrachten naar externe IBAN’s of interne portefeuilles automatiseert.

 

Deze functie maakt het mogelijk om automatisch geld over te maken naar externe IBAN’s of interne portefeuilles. U kunt deze optie in- of uitschakelen, begunstigden toevoegen en de frequentie van betalingen aanpassen.

 

Raadpleeg voor meer informatie onze handleiding of dit document : automatic-payout-nl.pdf

 

Einde van de Belgische IBAN voor Viva Wallet

We stoppen met het uitgeven van IBAN’s in België vanaf 1 juli 2024. Voor klanten die een IBAN willen behouden, is dit mogelijk door te kiezen voor een Griekse IBAN.

  • Dit verandert niets aan onze andere producten (acquisitie, uitgifte).
  • Uw geld zal veilig zijn in een Wallet.
  • U heeft de mogelijkheid om de frequentie te bepalen waarmee u de fondsen naar een andere rekening overmaakt.

Concreet zal het niet meer mogelijk zijn om inkomende betalingen op de wallet te ontvangen en zal het systeem geen CODA-bestanden meer genereren, tenzij u kiest voor een Griekse IBAN.

Het zal altijd mogelijk zijn om uitgaande overschrijvingen te doen naar andere Viva-portefeuilles of externe rekeningen (Belfius, ING,…).

Indien u enkel CODA-bestanden nodig heeft, kunnen we deze via een Griekse IBAN aanbieden voor slechts €2/maand.

Indien u CODA-bestanden en payins nodig heeft, kunnen we deze via een Griekse IBAN aanbieden voor €10/maand.

Bij gebruik van een Griekse IBAN is het belangrijk om de informatie in uw boekhoudsoftware aan te passen, aangezien de informatie niet langer van een Belgische rekening komt, maar van een Griekse.

GDPR versus anti-witwasbeleid

VivaWallet (of uw bank) kan contact met u opnemen met dit soort berichten:

Dear Customer, 

For security reasons, kindly provide documents proving the context of below transactions (i.e. receipts, invoices, orders, contracts, authorization forms). They should include acceptance of cancellation policy by your client, booking dates, amount of charges etc. 

18/07/2024 10:59:20  12345XXXXXX1234  9.111,00€

Kindly send the documents by replying to this email. 

De eerste gedachte is om te zeggen: nee, ik wil dit soort informatie niet doorgeven en ik denk dat dit in strijd is met de GDPR.

Je moet weten dat de GDPR dit soort verzoeken toestaat: in de context van financiële bewegingen is het aan de aanvrager om de vertrouwelijkheid en naleving van de GDPR-normen te garanderen.

Uw bank (of VivaWallet) zal u om dit soort informatie vragen in het kader van de anti-witwaswetgeving.  Doen ze dat niet, dan riskeert u, net als zij, een boete van 10% van de omzet, plus administratieve gevolgen.

Als je dat niet doet, zullen ze niet aarzelen om de samenwerking met jou met onmiddellijke ingang stop te zetten en zijn ze verplicht om je aan te geven bij de autoriteiten.   En dan je zit in de problemen

Kortom: reageer snel op dit soort verzoeken (van banken, verzekeraars, VivaWallet of andere instanties die verbonden zijn aan de bankverzekeringssector),

Handleiding Viva Wallet

Je kunt de laatste versie van de handleiding downloaden door hier te klikken: Handleiding voor de beheerder

Let op: de handleiding behandelt niet alle punten in de FAQ.

Kan ik transacties doen in buitenlandse deviezen?

Ja, tegen betaling.

Wanneer je van munt wisselt, zijn er “commerciële” kosten (wisselkosten) op de omgewisselde bedragen.

Dus als je iets koopt in dollars, ponden, enzovoort, worden er kosten in rekening gebracht voor het omrekenen naar euro's.

Op dezelfde manier worden er kosten in rekening gebracht als je klant je in een andere valuta betaalt.

PS 1: Voor haar rekeningen beperkt VivaWallet zich tot de Euro als munt.

PS 2: In het verleden betaalde VivaWallet deze kosten zelf.  Dit is niet langer het geval.

PS 3: Sinds 2024 zijn banken verplicht om deze kosten duidelijk te tonen. Daarom heb je nu een extra regel op je afschrift met het bedrag.

Waar bestel ik papierrollen voor de terminal?

Je kan die bestellen op de site van Otto-office, wij hebben die voor mijn terminal ook al besteld en dat werkt perfect in mijn terminal:

www.otto-office.com

 

 roll

Betaling op afstand : Mail Order Telephone Order

Opgepast : Ontvangen op afstand houdt extra risico in voor u.

Aarzel niet om onze FAQ te raadplegen :  https://www.travel-safe.be/nl/terminals-betalingsopties/viva-wallet/faq-vw-klanten  

Soms wenst u voor een gekende klant op afstand te ontvangen, omdat de klant zich niet kan (wil) verplaatsen en ook niet op de hoogte is van alle digitale mogelijkheden. U wil dit doen, ondanks de procedure die wij aanbevelen (zie FAQ)

Dan is er de MOTO (Mail Order Telephone Order) (Opgepast : geen zekerheid, jij staat garant voor de betaling)

 choix menu

Op uw terminal, selecteer het icoon rechts boven op de terminal.

amount

Hier hebt u meerdere mogelijkheden.

Keuze Tap to Pay

Voeg de gegevens van de kaart in, de gegevens wordt alle informatie door uzelf ingegeven.

Vergeet daarna niet opnieuw tap to pay te selecteren, zoniet kan u niet meer ontvangen op de terminal.

 

Activatie van een Viva Wallet betaalkaart

Uiteraard moete de kaart op voorhand aangemaakt zijn :

card-activeren-nl

Wanneer de kaart ontvangen wordt, moet

  • Ze worden geactiveerd
  • een positief saldo hebben om bruikbaar te zijn

Activatie:

Het is de gebruiker voor wie een kaart besteld werd, die de kaart moet activeren.

kaart activeren

In de enveloppe zit een gedrukt document met een duidelijke activatiecode (een tiental cijfers)

Ik hoor echter van sommige reisagentschappen dat er op de nieuwe kaarten geen nummer zou staan. (haal de kaart eerst uit de enveloppe en draai ze om) Nog altijd geen probleem, want in de enveloppe, op het document staat er een zin die eindigt met -1234 (wat achter de – staat, zijn de 4 laatste cijfers van de kaart)

De kaart zal onmiddellijk geactiveerd zijn en een saldo tonen van 0€

Enkel de administrator van een agenstchap zal geld kunnen zetten op de kaart. Zie onder.

In sommige gevallen zal de webpagina van de leverancier waar een betaling wordt gedaan, vragen naar het eerste en het derde cijfer van de pincode  (of het 2e  en 4e ). Deze kan gevonden worden door te klikken op DETAILS, juist onder het beschikbare bedrag op de kaart.

toon pin

Door te klikken op TOON PIN, zal deze getoond worden. Het volledig nummer van de kaart wordt getoond door te klikken op Toon…

De dubbele autentificatie, noodzakelijk om een betaling te doen op een internetsite, zal gebeuren door een SMS te sturen naar de GSM van de gebruiker die aan de kaart is gekoppeld.

Om de kaart op te laden :

kaart op te laden

Een administrator (en zij die deze rol gekregen hebben) kunnen naar Viva Wallet gaan, klikken op KAARTEN en vervolgens op   

Voor zover er voldoende geld op de rekening van Viva Wallet staat, kan de kaart ogenblikkelijk opgeladen worden.

Fraude: hoe vermindert u het risico ?

Ter herinnering: als je een betaling hebt geaccepteerd met een gestolen of frauduleuze creditcard, moet je de bank terugbetalen. "Te  goede trouw" is nutteloos.

De overgrote meerderheid van fraudegevallen betreft aankopen op afstand.

Het klassieke scenario: de klant stuurt u gescande documenten en u voert de kaartgegevens in... in de veronderstelling dat u voldoende voorzorgsmaatregelen hebt genomen. Maar u had het mis!

Een recent voorbeeld uit de praktijk:

  • Een Engelsman bestelt een vliegticket bij een reisbureau.
  • Het bureau ontving een kopie van beide zijden van de identiteitskaart van de kaarthouder + een kopie van de betaalkaart (creditcard) + een schriftelijke en ondertekende machtiging van de klant om de kaart te debiteren ...
  • Dit waren valse documenten, dus het agentschap verloor de volledige prijs van het ticket: € 1.900.

Hoe kan dit risico worden beperkt?

Het is essentieel dat de klant de betaling zelf invoert en valideert.

Hier is een procedure om je daarbij te helpen:  Stop fraude

Hoe selecteer ik het type kredietkaart?

Wilt u het type creditcard selecteren dat u accepteert? Ja, dat kan.

Ga op uw pc met uw browser naar de site van Viva Wallet: https://www.vivawallet.com/

Eenmaal ingelogd: Reglages > Profiel > Account

Rechtsboven heb je dit:

 

acceptation-carte

 

Klik de gewenste kaarten aan.

Landen (buiten Europa) met Viva Wallet Mastercard

Opgelet, als u zelf buiten Europa reist, hou er rekening mee dat de Viva Wallet Mastercard niet wordt aanvaard in volgende landen:

AFGHANISTAN

ANDORRA

AZERBAIJAN

ARGENTINA

BAHAMAS

BAHRAIN

BANGLADESH

ARMENIA

BRAZIL

THE REPUBLIC OF THE UNION OF MYANMAR

BURUNDI

CAMBODIA

CAPE VERDE

CHINA

COLOMBIA

CONGO

CONGO THE DEMOCRATIC REPUBLIC OF THE

COSTA RICA

THE REPUBLIC OF CUBA

BENIN

DOMINICAN REPUBLIC

EQUATORIAL

GUINEA

FRENCH POLYNESIA

GEORGIA

GHANA

GUADELOUPE

GUATEMALA

HAITI

INDIA

IRAN

ISLAMIC REPUBLIC OF COTE D'IVOIRE

JAMAICA

KAZAKHSTAN

JORDAN

KENYA

KOREA

LEBANON

LIBYAN ARAB JAMAHIRIYA

MALAYSIA

MALDIVES

MALI

MARTINIQUE

MAURITIUS

MEXICO

MOLDOVA

REPUBLIC OF MOROCCO

OMAN

ARUBA

SINT MAARTEN

NIGERIA

PAKISTAN

PANAMA

PHILIPPINES

GUINEA-BISSAU

PUERTO RICO

QATAR

REUNION

RUSSIAN FEDERATION

SAUDI ARABIA

SENEGAL

SEYCHELLES

THE FEDERAL REPUBLIC OF SOMALIA

THE REPUBLIC OF SOUTH SUDAN

THE REPUBLIC OF THE SUDAN

SYRIAN ARAB REPUBLIC

THAILAND

TRINIDAD AND TOBAGO

TUNISIA

TURKMENISTAN

TURKS AND CAICOS ISLANDS

UKRAINE

EGYPT

TANZANIA

UNITED REPUBLIC OF VENEZUELA

YEMEN

ZAMBIA

Geld afhalen op afstand: limieten per transactie

Voor geldafhalingen "op afstand" (d.w.z. de klant is fysiek niet aanwezig in het bankfiliaal om de transactie te doen) zijn de afhaallimieten de volgende:

  • Visa Mastercard: 10.000 EUR per transactie
  • Amex: 6.000 EUR per transactie

Deze limieten kunnen, door regelmatig gebruik, beperkend overkomen.

Hoe kan je dit wijzigen?

Er zijn twee opties:

  • Meerdere betalingen uitvoeren om het bedrag te voltooien 
  • De limieten wijzigen

We kunnen per verkooppunt hogere bedragen vragen.

Houdt er evenwel rekening mee dat er aanvullende informatie en documenten kunnen gevraagd worden en dat het de financiële instelling is die zal beslissen om de gewijzigde limieten toe te kennen.

Boulevard de la Cense, 47
1410 Waterloo
+32 2 357 01 75
 
FSMA 115 638 A

Bedrijfsnummer : BE 660.700.256