Skip to main content

Financiële screening: waarom doen we dit?

Financiële screening: een sleuteltool om risico’s te anticiperen

Elk jaar moet de verzekeringsmaatschappij het risiconiveau van elke klant beoordelen. Een van de instrumenten die daarbij wordt gebruikt, is financiële screening.

Hoewel de beslissing altijd bij de verzekeringsmaatschappij ligt, voeren wij ook het analysewerk uit.

Wij gebruiken uw gepubliceerde balans en enkele andere feitelijke gegevens. Op basis daarvan brengen wij met behulp van bepaalde ratio's en cijfers uw ontwikkeling in kaart. Deze ratio's worden door de verzekeringsmaatschappij gebruikt om het risico dat u vertegenwoordigt te meten.

Een belangrijke indicator is het niveau van uw eigen vermogen. Gezien uw activiteitenniveau moet dit bedrag vaak hoger zijn dan 25.000 euro. Voor de verzekeraar moet dit kapitaal meer dan 5% van uw omzet bedragen, en tot 15% als u veel organisatiewerk verricht. Uiteraard hebben de meesten van u dit al verhoogd door de winst niet (of niet volledig) uit te keren. Dit is een goede methode om uw solvabiliteit te verhogen.

Deze eisen van verzekeraars moet u doorgeven (en eraan herinneren) aan uw boekhouder, zodat hij hiermee rekening houdt bij het opstellen van de balans en in het advies dat hij u geeft.

De screening brengt ook andere belangrijke punten aan het licht, zoals de evolutie van:

  • de rentabiliteit
  • de variatie van de risico's van de activiteiten
  • het beheer van de liquiditeiten
  • de solvabiliteit
  • ...

Al deze elementen geven ons een beeld en stellen de verzekeraar gerust, terwijl wij uw aandacht kunnen vestigen op belangrijke punten.

Wat gebeurt er als de verzekeraar het eigen vermogen ontoereikend acht? Om u te kunnen blijven verzekeren, kan de verzekeraar u vragen om:

  • dat u uw eigen vermogen verhoogt (met een “onbeschikbare inbreng” via een notariële akte)

Goed nieuws: verzekeringspremies zullen niet stijgen in 2025

stable price

Ondanks de invoering van het federale mechanisme dat in 2023 wordt gestemd en dat de kosten voor verzekeringsmaatschappijen met 10% verhoogt, blijven de premies op het niveau van vorig jaar.

Waarom: Dankzij de goede gezondheid van de sector in het algemeen en geen faillissement in 2023 (voor Travel-Safe).

Ter herinnering: in de meeste andere landen zijn de tarieven en/of garanties veel hoger.

Uw toestemming volledig gedigitaliseerd

Signature digitale

De effectiviteit van digitalisering wordt vaak belemmerd door het feit dat een of ander document fysiek ondertekend, gescand en teruggestuurd moet worden.

We hebben het aantal fysieke handtekeningen geleidelijk verminderd.

Vandaag de dag is het systeem compleet en operationeel: u hoeft niets meer fysiek te ondertekenen: u hoeft het alleen nog maar op uw computer te valideren.

Wizards voor beroepsaansprakelijkheidsclaims.

wizard

Gelukkig zijn claims zeldzaam. Maar omdat ze zo zeldzaam zijn, weten we niet hoe we ze moeten melden (wat wel en wat niet). Om u te helpen, hebben wij een “Wizards” tool opgezet die u stap voor stap zal helpen bij het voorbereiden van uw claim.

Ter herinnering, er zijn 3 essentiële elementen om het dossier in aanmerking te nemen.

- Een fout of vergissing van de agent
- Deze fout of vergissing is de oorzaak van schade aan de klant

- Schade die meetbaar (financieel) en reëel is op het moment van de beslissing van de verzekeraar.

Aan deze 3 voorwaarden moet voldaan zijn voordat de verzekeraar de zaak in behandeling kan nemen.

Verplichte elektronische facturen.

facture electronique

Tegen 1 januari 2026 moeten alle facturen aan bedrijven (BtoB) worden uitgegeven in een gestandaardiseerd elektronisch formaat, zoals PEPPOL-BIS.

Travel-Safe voldoet nu al aan deze toekomstige verplichting.

Als u inlogt op de site met uw inloggegevens, kunt u uw factuur nu uploaden in 2 formaten: traditioneel (PDF) en dit gestandaardiseerde elektronische formaat (UBL).